Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet, Beograd, Srbija
Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet, Beograd, Srbija
Primljeno: 11.01.2024. godine
Revidirana verzija: 18.03.2024. godine
Prihvaćeno: 20.03.2024. godine
UDK: 316.472.4:004.738.5(4)"2020" 616.98:578.834
Strane: 1-28
Iako su internet i digitalne tehnologije osnova umreženog društva blizu trideset godina, pandemijski uslovi prepoznaju se kao nova faze njihove upotrebe. U prvoj godini pandemije Covid-19 poslovanje, obrazovanje i komunikacija nužno se usmeravaju na upotrebu digitalnih tehnologija. Do pandemije donekle je postojalo pitanje izbora njihovog korišćenja, bar u privatnoj sferi i ličnoj komunikaciji, tokom pandemije radi se o preovlađujućoj formi komunikacije u svim sferama društva. U radu se na osnovu podataka 10 runde Evropskog društvenog istraživanja realizovanog 2022. godine analizira u kojoj meri je internet postao deo svakodnevnog života ljudi u Srbiji. U prvom delu rada ispituju se razlike u intenzitetu ličnih susreta i onih ostvarenih putem digitalnih tehnologija. Zatim se analizira učestalost korišćenja interneta u profesionalnoj i ličnoj komunikaciji i percepcija digitalne komunikacije. Pretpostavka je da su uslovi pandemije značajno uticali na povećanje upotrebe interneta i intenziviranje digitalne komunikacije u radnom i slobodnom vremenu. U radu se takođe ispituje u kojoj meri odnos prema digitalnoj komunikaciji zavisi od demografskih i socio-ekonomskih karakteristika – pola, starosti, obrazovanja, mesta stanovanja, ekonomskog položaja i zanimanja. Upoređivanjem sa praksom u drugim evropskim zemljama nastojimo da utvrdimo da li postoje razlike između zemalja.
KLJUČNE REČI: internet / digitalna komunikacija / Srbija / Evropsko društveno istraživanje